Blanket: Virksomhed - firmapension

Når I som virksomhed skal udfylde denne blanket, skyldes det, at alle pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om alle kunder, for at bidrage til at forhindre hvidvask og økonomisk kriminalitet.

Husk MitID   
Husk at have dit MitID og kopi af billed- og adresselegitimation klar.  
Bemærk, at du skal bruge dit MitID to gange - først til at identificere dig, og dernæst til at underskrive den udfyldte blanket. 

Om blanketten 
Du udfylder blanketten via en sikker forbindelse på vores samarbejdspartner Addo Signs platform. Addo Sign har samme forpligtelser, som vi har, ift. behandling af personfølsomme oplysninger. Læs mere om sikkerhed hos Addo Sign her.

Vi takker for din hjælp med at forhindre økonomisk kriminalitet.

Legitimationsblanketterne skal udfyldes af dem, der betegnes som virksomhedens reelle ejere og/eller bestemmende personer.

Udfyld blanket firmapension


Derfor stiller vi spørgsmål

Vi skal beskytte vores kunder, vores selskab og samfundet mod hvidvask og anden økonomisk kriminalitet. Alle pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om kunderne, fordi vi skal være sikre på, at vi har kontakt til den rigtige person. 

Vi skal også kunne dokumentere, at vi har set billed- og adresselegitimation for alle vores kunder. Dette er også en ekstra sikkerhed for dig. 

  • Hvorfor skal jeg give jer oplysningerne?

    Vi har brug for information fra dig til vores løbende arbejde med at beskytte dig, vores andre kunder, deres selskaber og samfundet mod økonomisk kriminalitet. 

    Alle danske pensionsselskaber skal indhente en række grundlæggende oplysninger om kunderne, og derfor beder vi dig om at udfylde blanketten.  

    Du kan læse mere om lovgivningen på www.retsinformation.dk og på Finanstilsynets hjemmeside

  • Hvornår er jeg en politisk eksponeret person, eller nærtstående til en politisk eksponeret person?

    Velliv skal ifølge lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) have procedurer til at afgøre, om en kunde er en ”politisk eksponeret person” eller en ”nærtstående” eller ”nær samarbejdspartner” til en politisk eksponeret person. En ”politisk eksponeret person” er en person, der har - eller har haft - et vist offentligt hverv (fx minister, medlem af Folketinget, ambassadør, bestyrelsesmedlem i en statsejet virksomhed mv.) En oversigt over disse kan findes på Finanstilsynets hjemmeside. På finanstilsynets hjemmeside kan du finde yderligere information om, hvad der er en ”politisk eksponeret person”, en ”nærtstående” og en ”nær samarbejdspartner” er.

  • Hvordan bruger I mine oplysninger?

    Vi bruger dine oplysninger og legitimation til at sikre os, at det er den rigtige person, vi har kontakt med. Nogle af spørgsmålene stiller vi for at sikre, at pensionsopsparingen ikke misbruges til økonomisk kriminalitet. Alle de oplysninger, vi modtager, behandler vi fortroligt ud fra de danske regler om beskyttelse af persondata.

  • Hvad sker der, hvis jeg ikke giver jer oplysningerne?

    Hvis du har problemer med at forstå spørgsmålene, eller udfylde vores blanket, vil vi meget gerne hjælpe dig videre. Du er velkommen til at ringe til os på 70 33 99 99.  

    Hvis du vælger ikke at svare på spørgsmålene, kan det eventuelt få betydning for den måde, du fremover vil kunne indbetale til og få udbetalt penge fra din pensionsopsparing.

  • Jeg er ikke ny kunde, så hvorfor skal jeg give jer informationer nu?

    Vi er klar over, at det kan virke underligt, at du skal svare på spørgsmål og legitimere dig, hvis du har været kunde i flere år. Men det er nødvendigt, at du løbende hjælper os med, at vores information om dig er opdateret.

  • Jeg har allerede givet oplysninger til Nordea Bank - hvorfor skal jeg gøre det igen?

    Nordea og Velliv er to forskellige juridiske enheder, og vi må derfor ikke udveksle vores kunders oplysninger med hinanden.

  • Hvordan kontakter I mig?

    Hvis du har sagt ja til, at vi må skrive til dig via e-Boks, vil der være der, vi skriver til dig. Ellers får du et brev med posten. 

    Hører du ikke fra os, kan det være fordi, vi allerede har de oplysninger, vi har brug for. Du behøver derfor ikke at gøre noget, medmindre vi kontakter dig. 

  • Legitimation privat

    Som kunde hos Velliv kan du også opleve, at du skal udfylde en legitimationsblanket. Loven kræver, vi at kender vores kunder og i den forbindelse skal vi kunne dokumentere, at alle vores kunder er legitimeret. Velliv følger den danske lovgivning og beder om følgende legitimationsformer: Pas eller kørekort Har du ikke ovenstående legitimationsformer, kan du læse om andre muligheder for legitimering herunder: Alternativ til pas eller kørekort: Gyldigt nationalt-ID Dansk asylkort Dansk udstedt opholdstilladelse Politi-ID Militær-ID Har du spørgsmål? Du er altid velkommen til at ringe til vores rådgivningscenter på 70 33 99 99.

  • Legitimation erhverv

    Vi er af loven påkrævet, at vi kender vores kunder og i den forbindelse skal vi kunne dokumentere, at alle vores kunder er legitimeret. Velliv følger den danske lovgivning og beder om følgende legitimationsformer på reelle ejere og/eller bestemmende personer: Pas eller kørekort Har du ikke ovenstående legitimationsformer, kan du læse om andre muligheder for legitimering herunder: Alternativ til pas eller kørekort: Gyldigt nationalt-ID Dansk asylkort Dansk udstedt opholdstilladelse Politi-ID Militær-ID Har du spørgsmål? Du er altid velkommen til at ringe til vores rådgivningscenter på telefon 70 33 99 99.