Emilie Beckmann: Man kan godt være superwoman, selvom man siger fra

18-11-2020

Emilie Beckmann har svømmet næsten hele sit liv og konkurreret i mange år. For hende er der ingen tvivl om, at søvn og mental sundhed er altafgørende – både for hendes karriere som svømmer, men også for hende selv i dagligdagen.

 

”Jeg har gennem tiden lært, at jeg ikke kan alt hele tiden. Jeg har kun 100 %, og derfor er jeg nødt til at være bevidst om, hvordan jeg bruger min energi, og hvad der gør mig glad. Træningen er også min pause. Der er ikke noget sted, hvor jeg føler mig så fri, som jeg gør, når jeg hopper i vandet.  Så jeg er benhård i mine til- og fravalg. Det er jo ligesom i sikkerhedsvideoen, man ser i flyvemaskinen, når man er på vej ud at rejse: Man skal tage iltmasken på selv, før man kan hjælpe andre. Og sådan har jeg det også: Jeg skal passe på mig selv, for at jeg kan være den bedste version af mig selv over for familie, venner og andre relationer samt i vandet.”

Emilie har siden hun var 12 år altid kæmpet sig mod næste mål i svømmeverdenen – når et nyt mål var nået, var der kun få pauser og en kort restitution, før det var videre mod næste mål.

”På et tidspunkt kom jeg ind i en rytme, hvor jeg troede, jeg skulle have noget at lave hele tiden. Det var ikke så meget tiden i vandet, der stressede mig, men mere alt det rundt om. Så jeg fokuserede ekstremt meget på at være effektiv, og jeg ville nå det hele på den halve tid. Men på et tidspunkt blev det for meget, og jeg havde en periode, hvor jeg var ekstremt presset og var bare ikke en særlig god version af mig selv. Så jeg har brugt lang tid på at finde tilbage til mig selv, finde ud af, hvad der gør mig glad, og hvad jeg skal vælge at fokusere på i min hverdag,” fortæller Emilie.

Det er sundt at bruge en søndag på sofaen

At nå derud, hvor hun ikke længere kunne bunde, lærte Emilie at holde pauser, bruge en søndag på sofaen og genoverveje, hvordan hun prioriterede sin tid. Hun opdagede også effekten af at bruge mindfulness og tage korte mentale pauser for atter at fokusere. Samtidig kom der fokus på søvnen og på at få nok søvn – hver nat!

”Det at få ro på det mentale og få min fulde søvn hver nat har klare gevinster. Jeg svømmer bedre – både hurtigere og længere. Jeg kan også klare mere til styrketræningen, og så har jeg fået mere overskud i hverdagen til de små opgaver og til dem omkring mig.”

Gør det, fordi det er godt for dig

I dag er det at have fokus på søvn og mental sundhed blevet en integreret del i hverdagen.

”På et tidspunkt havde jeg behov for meget faste rutiner – fx for, hvornår jeg tog en mental pause og hvor mange gange, det skulle gøres på en dag. Men sådan har jeg det ikke længere. For det skal ikke føles som endnu en ting, jeg absolut skal nå. Det skal være noget, jeg giver mig lov til at gøre, fordi det gør noget godt for mig. Så for mig handler det mere om at være opmærksom på min kalender og fx give mig tid til at have luft i kalenderen mellem møder eller aftaler.”

Og for Emilie er det ikke noget, der er unikt for hendes erhverv som atlet:

”Det er jo lige så vigtigt på en hver anden arbejdsplads eller i en virksomhed: Du skal have luft mellem møderne for at fungere bedst. Så tænk over, hvordan du kan sørge for, at der er tid til gå stille og roligt fra et møde til et andet, til at stoppe op og trække vejret godt ned i maven og til lige at resette hjernen og indstille sig på, hvad næste møde skal omhandle,” fortæller Emilie og slutter:

”Vi går alle med en forestilling om, at vi godt kan klare det hele: ’Jeg kan godt nå det.’ ’Jeg har ikke brug for pausen lige nu og her.’ Men man behøver ikke at være superwoman – eller rettere man kan godt være superwoman, selvom man siger fra. For det er mindst lige så sejt at sige fra og sørge for at få taget de pauser, der er nødvendige. Det er vigtigt at legitimere, at man har brug for en pause og fx godt må melde fra til en aftale.” 

Afspil video

Emilies 5 gode råd til Vellivs kunder for at opnå mental balance:

  1. Registrer hvor mange pauser, du egentlig tager i løbet af en dag. En pause, hvor man kigger i telefonen, er ikke en rigtig pause. Faktisk praktiserer jeg, at telefonen altid ligger et bestemt sted, når jeg er hjemme.

  2. Pas din søvn! Søvn er det mest undervurderede i min optik. Søvn kan give så meget og giver bare et bedre overskud og gør os til bedre mennesker. Det er let at skære ned på søvnen, når der ikke er tid nok, men vi bør være mere opmærksomme på konsekvenserne af ikke at få sin søvn.

  3. Brug for eksempel en podcast til din mentaltræning. Jeg bruger selv ”Hjernen på overarbejde”.

  4. Husk at dyrke åndedrætsøvelser jævnligt.

  5. Vis omsorg for andre, når de har brug for en mental pause eller ikke har overskud – og husk så at vise dig selv samme omsorg, når du har brug for det.

Mere om Emilie

  • Er 23 år og svømmer på det danske landshold i svømning. Emilie håber at blive udtaget til OL 2021 i løbet af foråret.

  • Har gået til svømning siden hun var ca. 3 måneder gammel og startede som konkurrencesvømmer, da hun var 10 år.

  • Vandt sin første medalje som 11-årig og blev Dansk Mester for første gang som 17-årig i 2014 og kom på landsholdet (”seniorlandsholdet”) samtidig. Inden da har hun også været på årgangs- og juniorlandsholdet.

  • Vandt fire medaljer ved EM i kortbanesvømning i 2017.

  • Når Emilie ikke svømmer, læser hun statskundskab på Københavns Universitet.