Stress

Har du travlt, eller er du stresset? Hvornår tipper balancen fra kortvarig, gavnlig stress, til en langvarig stresstilstand, som er skadelig for dig? Stress er ikke en sygdom, men en risikofaktor for sygdom. Derfor bør du reagere, hvis du oplever symptomer på langvarig stress hos dig selv eller andre.

Hvad er stress

Stress kan defineres som en tilstand af både fysisk og psykisk overbelastning. Denne belastningstilstand kan opstå hos den enkelte, når udefrakommende krav, eller de krav man stiller til sig selv, overstiger de ressourcer, som man oplever at have til rådighed.

Du kan forebygge stress ved at styrke din mentale sundhed.

5 gode råd til mindre stress

Har du flere af disse symptomer gennem længere tid, kan det være tegn på, at du er stresset

  • Fysiske tegn på stress
    • Hjertebanken
    • Hovedpine
    • Svedeture
    • Indre uro
    • Mavesmerter
    • Appetitløshed
    • Hyppige infektioner
    • Forværring af kronisk sygdom som f.eks. psoriasis og sukkersyge

     

    Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

  • Psykiske tegn på stress
    • Ulyst
    • Træthed
    • Hukommelsesbesvær
    • Koncentrationsbesvær
    • Rastløshed
    • Nedsat humør

     

    Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

  • Adfærdsmæssige tegn på stress
    • Søvnproblemer
    • Mangel på engagement
    • Aggressivitet
    • Irritabilitet
    • Ubeslutsomhed
    • Øget brug af stimulanser som f.eks. kaffe, cigaretter og alkohol
    • Øget sygefravær

     

    Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 

Husk hvile og pauser

Stress er en belastningstilstand, som tærer på dit fysiske og mentale overskud. Når du sover og slapper af, giver du kroppen mulighed for at restituere. Får du ikke tilstrækkelig hvile, akkumuleres et underskud, og dermed bliver stressen nedbrydende og skadelig for dit helbred.

I en tilstand af stress vil vi ofte forsøge at vinde tid ved at springe pauser og måltider over, og dermed risikerer vi at brænde vores lys i begge ender. Husk derfor at tage dig tid til at lade op. 

 

Kilde: Arbejdsmiljø i Danmark

Tag begge dele alvorligt

En tilstand af stress påvirker dig, så du kan have svært ved at falde i søvn. Samtidig er en god nattesøvn afgørende for at modstå stress.

Hvis du sover dårligt, skal du tage fat på at bringe dit stressniveau ned, og er du stresset, skal du være særligt opmærksom på at prioritere din søvn.  

Kim Steen Nielsen

Tal om stress

Mentale helbredsproblemer kan skyldes forhold både på og uden for arbejdspladsen. Du kan selv gøre meget for at blive stressfri, men er du først stresset, er det vigtigt at tale med din leder – jo før jo bedre.

Kim Steen Nielsen

Reagér på alvorlig stress

Hvis du har en fornemmelse af, at du er alvorligt stresset, skal du reagere på det lige nu. Søg eventuelt læge, for at få afdækket din situation (Kilde: WHO-5)

Hvis du ikke selv magter at handle på det, er det vigtigt, at du beder om hjælp.

Vær opmærksom på, at hvis du har en sundhedsforsikring, vil den ofte kunne hjælpe dig.