Sundt seniorliv

Når vi går på pension, venter mange år med mulighed for at dyrke de interesser og fællesskaber, som arbejdslivet måske ikke gav så meget plads til. Men hvad der skal til, for at forlænge sit aktive liv - både socialt og fysisk, og hvad gør du, hvis helbredet står i vejen?

Afspil video

Hold dig frisk og skarp

Med alderen er det vigtigt at vedligeholde både krop og hjerne. På den måde forebygger du alvorlige sygdomme som fx demens, diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Selvom du er op i årene, er det muligt at udvikle sin hjerne og holde den skarp. Det gør du fx ved at pleje dine venskaber, ved at være aktiv og ved at gøre noget, som er meningsfyldt for dig. Det kan være frivilligt arbejde eller måske lære et nyt instrument.

Se videoen her, hvor læge og professor, Bente Klarlund, fra Center for Aktiv sundhed, fortæller om, hvordan du holder din hjerne frisk gennem hele livet.

Sådan holder du hjernen frisk

  • Bevæg dig ofte – gerne så pulsen kommer op
  • Brug naturen til at opleve og lade op
  • Tal med andre – også folk, du er uenig med
  • Opsøg nye mennesker fx på rejser eller der hvor du bor
  • Hør musik og sluk ikke, hvis du hører noget, der ”ikke lige er dig” – brug muligheden for lære ny musik at kende. Og spil gerne selv et instrument
  • Sku ned for passiv underholdning og brug mere tid på at lære noget nyt – gerne hver dag
  • Bevar eller genfind din nysgerrighed for nyt – den er en af dine sundeste egenskaber
  • Vær taknemmelig og engager eller hjælp gerne andre
  • Sov godt og gør noget aktivt for at undgå søvnproblemer
  • Stop med at ryge
  • Spis varieret – og gerne fisk og nødder

Kilde: Dr. Med Henning Kirk

Pensioneret bedstefar og barnebarn med surfbræt og rygsæk ved strand

Aktiv tredje alder

Med alderen bliver muskler og knogler svagere. Det er en naturlig biologisk proces. Reduceret muskelstyrke kan fx medføre problemer med balancen som giver en øget risiko for at falde. Heldigvis kan man selv modvirke tabet af muskel og knoglestyrke ved at holde sig regelmæssigt fysisk aktiv. Og det er aldrig for sent at komme i gang. Mulighederne er mange. Få inspiration til et liv i bevægelse nedenfor.

Ældre og fysisk aktivitet

Inspiration til dit aktive seniorliv

  • Brug nødvendigheden

    Når du skal transportere dig fra a til b, kan du vælge at se det som en mulighed for at få dig rørt.

    • Overvej hvordan det kan passe ind.
      Med lidt planlægning kan små korte ture i bil til til forskellige dagligdags gøremål måske klares på cykel eller gåben. På den måde kombinerer du transport med motion, og slår to fluer med et smæk.
    • Skaf et godt regnsæt, så vejret ikke spænder ben for de gode intentioner.
  • Brug omgivelserne

    Kan du ikke se skoven for bare træer? Nogle gange ligger mulighederne lige for. Se på dit område med nye øjne, og gå på opdagelse.

    • Er der grønne områder, du ikke kendte til - en sø eller en ny rute, som du kan udforske til bens eller på to hjul?
    • Prøv at dreje til højre i stedet for til venstre, som du plejer, når du går en tur.
    • Er der bakker eller trapper i nærheden, som du kan lægge turen forbi? Det giver ekstra plus på kondi-kontoen.
  • Brug naturen

    Det bløde underlag, de smukke omgiveler og den friske luft er bare nogle af de gode grunde til at lægge din træning ud i naturen. Hvis ikke du føler dig tilpas i et motionscenter, er naturen et rigtig godt alternativt. I naturen styrker du både din mentale- og fysiske sundhed.

    • Du kan finde inspiration til aktiviteter og gåture i hele landet på facebook-gruppen "Velliv i naturen".
  • Brug fælleskabet

    En aftale om at gøre noget aktivt sammen, kan være en hjælp til at komme afsted.

    • Aftal med din ven eller veninde at gøre noget aktivt sammen når I ses. Start f.eks. med en frisk gå- eller løbetur, og nyd kaffen bagefter.
    • Lær noget nyt eller genoptag en gammel aktivitet. Tilmeld dig en holdsport, som du synes godt om.
    • Meld dig ind i en lokal forening og bliv en del af fælleskabet - det forpligter.
    • Find uformelle aktive fælleskaber i dit nærområde – eksempelvis gå-fællesskaber, da lang transport kan være en barriere for at komme afsted.
  • Brug cyklen

    Vælg så vidt muligt cyklen frem for bilen. På den måde får du både frisk luft og motion, imens du transporterer dig selv.

    • Vælg cyklen til de små dagligdags indkøb og gøremål.
    • Find gode cykelruter og supercykelstier på nettet.
    • Er du til action på to hjul, findes der masser af mountainbikespor rundt om i statsskovene. Find dem på nettet.
    • Tag cyklen sammen med dine børnebørn, og giv de gode vaner videre.
  • Brug vandet

    Danmark er omgivet af vand, og det giver mulighed for at dyrke et hav af friluftsaktiviteter.

    • Svømning er en effektiv og skånsom motionsform uanset dit niveau. Hvis ikke du er til det kolde gys, er vandet i svømmehallen opvarmet året rundt.
    • Det kan være motiverende at lære noget nyt. Måske vil du gerne blive bedre til at svømme crawl eller prøve havsvømning? Der findes kurser på alle niveauer.
    • Gå en tur på stranden. Sandet giver lidt ekstra udfordring, og havet og horisonten virker afstressende.
    • Havkajak er en oplagt friluftssport i et land, som er omgivet af vand. Der er et hav af kajak- og roklubber, hvor du kan få hjælp til at komme i gang.
  • Brug stængerne

    Kom godt i gang med at gå. Gang er en effektiv motionsform lige som løb, men langt mere skånsom, og derfor god hvis du er utrænet. Du får samtidig frisk luft og gode naturoplevelser.

    • Det er let at kombinere en gåtur med socialt samvær. En fast gå-aftale kan gøre det lettere at komme afsted.
    • Stavgang, også kaldet Nordic Walking, giver mindre belastning på hofter, knæ og ankler end almindelig gang, og stavene hjælper dig med at holde balancen.
    • Søg på nettet efter en stavgangsinstruktør eller et hold nær dig.
    • Interval-gang er gang hvor du skifter mellem langsom og hurtig gang. Det giver dig maksimalt udbytte af dine gåture. Hent en app, som guider din gå-træning. Intervalgang giver effektiv forbrænding, og forbedrer din kondition.
    • Interval-gang er nem at kombinere med andre transportformer. Parker f.eks. lidt væk eller stå af bussen et stop før, og gå resten af vejen.
    • Intervalgang er en god motionsform, når du fx er på ferie, da du ikke behøver udstyr.
  • Brug teknologien

    Teknologien kan være en god ydre motivation til at sætte skub i nye vaner. Eksempelvis rummer de fleste telefoner en skridttæller, som kan være en hjælp til at nå de 10.000 skridt om dagen.

    • Der findes en app til næsten alt. Find eksempelvis apps til intervalgang, en digital træningsmakker, en træningsdagbog eller en oversigt over udendørs træningspavillioner.
    • Længere cykelture kan udnyttes til at høre en podcast eller en god lydbog.
    • På digitale kort kan du finde afmærkede stier og vandreture i naturen.
    • På facebook-gruppen "Velliv i naturen" kan du få inspiration til gode oplevelser i det fri.

Velliv i naturen på facebook

Naturen har en særlig betydning for, hvordan vi har det, og Danmark er fyldt med skønne steder, som vi kan gå på opdagelse i. I facebook-gruppen "Velliv i naturen" inspirerer og inviterer vi hinanden til nye naturoplevelser.
Gruppen er åben for alle, der har lyst til at bruge mere tid i naturen – alene eller sammen med andre. Her er både garvede og nysgerrige nybegyndere velkomne. 

Du kan også blive medlem. Det koster ikke noget.

Bliv medlem her

Opsøg fælleskaber

Når vi er sammen med andre og oplever nye ting giver det ofte mere energi og mentalt overskud. Så hold gerne fast i aktiviteter, hvor du møder andre fx i idræts- eller friluftsforeninger. Eller opsøg nye fællesskaber fx via internettet eller gennem din kommune, som ofte har mange tilbud til seniorer.

Aktivt Ældreliv - find en aktivitet nær dig

Fælleskaber for mænd

Undersøgelser viser, at mænd ikke nødvendigvis er de bedste til at opbygge netværk og derfor kan have behov for at være aktive i at opsøge nye fællesskaber. En god mulighed er fx mødesteder kun for mænd, som du finder her.

Søvnløshed

Mens man er på arbejdsmarkedet, er sengetiderne oftest bestemt af arbejdstiderne. Når man så går på pension, forsvinder de tidsmæssige rammer, og man behøver ikke at gå nær så tidligt i seng eller at stå så tidligt op.

Det er naturligvis dejligt med den større fleksibilitet, men hvis rammerne skrider for meget, kan det medføre søvnbesvær. Det er altså fortsat vigtigt at bevare en god døgnrytme, og stå op på nogenlunde samme tid hver morgen. 

Søvnløshed blandt ældre

Få overblik over din søvn

Dårlig søvn kan skyldes mange ting fx begymringer, søvnapnø eller smerter. Uanset hvad, er det vigtigt at søge årsagen, så der kan findes en løsning. Vil du have et bedre overblik over mængden og kvaliteten af din søvn, kan du fx bruge Vellivs søvndagbog til at registrere din søvn i en periode.

Aldring og helbred

Når helbredet halter, tager det ofte meget energi og overskud. Derfor er det vigtigt at du reagerer på de signaler som kroppen sender og opsøg din læge, hvis du har oplevet smerter, vægttab, modløshed og tristhed eller andre forandringer med kroppen i længere tid. Mange sygdomme kan holdes i ave ved at sætte tidligt ind og være opmærksom.

At være optimistisk og ikke bekymre sig for meget og gerne lære at leve med evt. sygdom er vigtigt for at det ikke går ud over din livskvalitet og muligheder for at udfolde og gøre i livet hvad du ønsker.

Opsøg gerne råd og vejledning fx i patientforeninger eller find relevante sundhedsfremmende tilbud i din kommune.

 

 

Her kan du finde hjælp

Vi sidder klar til at hjælpe dig

Du kan ringe til Trivselslinjen, hvis du har brug for hjælp og støtte til at håndtere mentale eller fysiske udfordringer, der opstår og går ud over din trivsel i hverdagen.

Når du ringer til Trivselslinjen, kommer du i kontakt med sundhedsfagligt personale hos vores samarbejdspartner Falck Healthcare – fx en psykolog, sygeplejerske eller fysioterapeut alt efter, hvad dit problem omhandler.

Du kan ringe til Trivselslinjen på 7023 5052 alle hverdage fra kl. 8.00-16.00.