En hjælpende hånd til medarbejderen, der får nedsat erhvervsevnen

Sygdom eller ulykke kan påvirke en medarbejders erhvervsevne. I sådan en situation kan medarbejderen få brug for hjælp til det praktiske med fx offentlig invalidepension og medarbejderens dækning ved nedsat erhvervsevne.

Tag en snak med medarbejderen, hvor I fortæller om ansøgningen om udbetaling fra deres forsikring ved nedsat erhvervsevne. Så skal medarbejderen ikke selv bruge energi på at sætte sig ind i det. Fortæl også om de offentlige tilbud, der kunne være relevante for medarbejderen.

 

Tjekliste

  • Kontakt jeres kontaktperson hos Velliv, og få tilsendt de papirer og vejledninger, medarbejderen skal bruge
  • Bed medarbejderen/familien om at udfylde ansøgningen. Medarbejderens læge skal udfylde en lægeattest
  • Få medarbejderen/familien til at sende dokumenterne til os
  • Henvis medarbejderen til ”Velliv sundhed” for hjælp til overblik, rådgivning om lovregler og offentlige tilbud og samspil mellem forsikringsydelser og offentlige ydelser
  • Gør medarbejderen opmærksom på borger.dk, hvor man kan finde oplysninger om fleksjob, revalidering og førtidspension
  • Gør medarbejderen opmærksom på, at det er muligt at få et overblik over, hvordan økonomien vil se ud, når evt. offentlige ydelser indregnes, på www.pensionsinfo.dk