Mental sundhed

Mental sundhed handler om at have det godt med sig selv og sit liv, og om at kunne fungere godt i sin dagligdag. De ting, vi gør for at holde os fysisk sunde, som for eksempel at være fysisk aktive, spise sundt og kun drikke alkohol i moderate mængder, er ligeledes godt for vores mentale sundhed. Det er derfor lige så vigtigt at holde sig mentalt sund, som det er at holde sig fysisk sund.

Kim Steen giver 5 forebyggende råd til mental sundhed og en stressfri hverdag

  • 1. Pas på din krop
    • De ting, du gør for at holde dig fysisk sund, ruster dig mod stress - spis sundt, begræns alkohol og vær aktiv.
    • Fysisk aktivitet reducerer stresshormoner, og øger hjernens ”stressrobusthed”.
    • Dyrk motion, du holder af - gå en tur i det grønne, tag trappen, tag cyklen eller lav havearbejde. Alt tæller.
  • 2. Værn om din søvn
    • Få så vidt muligt 7-8 timers søvn – gerne med fast rytme.
    • Undgå eller begræns kaffe og blåt lys (pc, mobil mm.) i god tid inden sengetid.
    • Luk stille ned – vær opmærksom på åndedræt og krop – tænk på noget rart.
  • 3. Træn din opmærksomhed
    • Mental træning eller meditation – det styrker krop, hjerne og sind.
    • Husk at prioritere pauser.
    • Vær til stede med det, der er lige NU!
  • 4. Gør noget sammen med andre
    • At indgå i et fælleskab giver en vigtig følelse af at høre til.
    • Prioriter socialt samvær med naboer, venner, familie og kolleger.
    • Et godt socialt netværk giver følelsesmæssig og praktisk støtte i svære tider.
  • 5. Gør noget, der gør dig glad
    • Gør noget for andre – det giver glæde og mening.
    • Dyrk en hobby.
    • Lær noget nyt.

Print, hæng op og hold fast

Her får du de 5 gode råd, som kan hjælpe dig igang med at styrke din mentale sundhed. Print dem og opbevar dem et synligt sted - hjemme eller på jobbet. På den måde risikerer du ikke så let, at de gode intentioner går i glemmebogen. Husk også at al forandring tager tid. Beslut hvad du først vil fokusere på, markér det på arket og udvid efterhånden som de nye vaner bliver en integreret del af dit liv.