Reducer den stillesiddende adfærd

Stillesiddende adfærd og fysisk inaktivitet er et stigende problem, som er udbredt bland alle aldersgrupper i Danmark. Mange af os sidder ned mange timer dagligt, og det er vi ganske enkelt ikke skabt til. Der er altså god grund til at yde lidt modstand, hvis magelighed og moderne bekvemmeligheder gør regelmæssig bevægelse overflødig.

Små ændringer - stor effekt

Stillesiddende adfærd giver øget risiko for hjertekarsygdom, type 2-diabetes, overvægt, flere kræftsygdomme og for tidlig død – også selvom du i øvrigt lever op til anbefalingerne for daglig fysisk aktivitet  på mindst 30 minutter ved moderat til høj intensitet.

Heldigvis kan de negative effekter af siddetid reduceres ved at inføre flere små afbrydelser i din hverdag. Selv små dagligdags aktiviteter, gør en stor helbredsmæssig forskel.

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse

Afbryd din siddetid

Tips til aktive hverdagsvalg

  • Vælg trappen frem for rulletrappe eller elevator.
  • Drop de korte ture i bil - gå eller tag cyklen i stedet. 
  • Har du stillesiddende arbejde, kan du beslutte ikke at sidde mere end 45 minutter ad gangen.
  • Rejs dig, skift stilling og brug dit hæve sænkebord.
  • En bold er et sundt alternativt til stolen. Bolden er en aktiv siddeløsning, som styrker muskler og stimulerer blodomløb.
  • Indfør flere walk and talk-møder.
  • En skridttæller kan skærpe dit fokus på at nå 10.000 skridt hver dag. Det kan motivere dig til at gå den ekstra aftentur, der skal til for at komme i mål.