Motion og bevægelse

Bevægelse og motion er afgørende for vores fysiske og mentale sundhed. Det et handler ikke så meget om, hvad vi gør, men om at vi gør noget.

Inspiration til en aktiv hverdag

Savner du inspiration til en mere aktiv hverdag, er der hjælp at hente. Der findes nemlig gode muligheder for at finde frem til forskellige typer af aktiviteter i dit område.

Vi har samlet en bred vifte af konkrete råd til at komme i gang. Der er noget for enhver - uanset om du er nybegynder eller en garvet motionist, som bare har lyst til at prøve noget nyt.

Kom godt i gang med et aktivt liv

  • Brug nødvendigheden
    • Når du skal transportere dig fra a til b, kan du vælge at se det som en mulighed for at få dig rørt. Overvej hvor det kan passe ind.
    • Med lidt planlægning kan transport til og fra arbejde kombineres med motion. På den måde slår du to fluer med et smæk.
    • Skaf et godt regnsæt, så vejret ikke spænder ben for de gode intentioner.
  • Brug omgivelserne
    • Kan du ikke se skoven for bare træer? Nogle gange ligger mulighederne lige for. Se på dit område med nye øjne, og gå på opdagelse. Er der grønne områder, du ikke kendte til - en sø eller en ny rute, som du kan udforske til bens eller på to hjul?
    • Prøv at dreje til højre i stedet for til venstre, som du plejer, når du går eller løber en tur. Nye indtryk kan aflede din opmærksomhed, hvis det  keder dig at løbe.
    • Er der bakker eller trapper i nærheden, som du kan lægge turen forbi?
  • Brug naturen
    • Det bløde underlag, de smukke omgiveler og den friske luft er bare nogle af de gode grunde til at lægge din træning ud i naturen.
    • Hvis ikke traditionelle fitnessmiljøer tiltaler dig, er naturen et rigtig godt alternativt. I naturen styrker du både din mentale- og fysiske sundhed.
    • Du kan let finde inspiration til aktiviteter, træningsformer, træningspavillioner og øvelser, du kan lave i det fri – alene eller sammen med andre.
  • Brug fælleskabet
    • En aftale om at gøre noget aktivt sammen, kan være en hjælp til at komme afsted.
    • Aftal med din ven eller veninde at gøre noget aktivt sammen når I ses. Start f.eks. med en frisk gå- eller løbetur, og nyd kaffen bagefter.
    • Lær noget nyt eller genoptag en gammel aktivitet. Tilmeld dig en holdsport, som du synes godt om.
    • Meld dig ind i en lokal forening og bliv en del af fælleskabet - det forpligter.
    • Find uformelle aktive fælleskaber i dit nærområde – eksempelvis løbeklubber. Lang transport er en barriere i længden.
  • Brug cyklen
    • Vælg så vidt muligt cyklen frem for bilen. På den måde får du både frisk luft og motion, imens du transporterer dig selv.
    • Vælg cyklen til de små dagligdags indkøb og gøremål.
    • Tag cyklen til og fra arbejde. Kombinér evt. med offentlig transport ved længere distancer.
    • Find gode cykelruter og supercykelstier på nettet.
    • Er du til action på to hjul, findes der masser af mountainbikespor rundt om i statsskovene. Find dem på nettet.
    • Tag cyklen sammen med dine børn, og giv de gode vaner videre.
  • Brug vandet
    • Havkajak er en oplagt friluftssport i et land, som er omgivet af vand. Der er et hav af kajak- og roklubber, hvor du kan få hjælp til at komme i gang.
    • Svømning er en effektiv og skånsom motionsform uanset dit niveau. Hvis ikke du er til det kolde gys, er vandet i svømmehallen opvarmet året rundt.
    • Det kan være motiverende at lære noget nyt. Måske vil du gerne blive bedre til at svømme crawl eller i gang med havsvømning? Der findes kurser på alle niveauer.
    • Gå eller løb en tur på stranden. Sandet giver lidt ekstra udfordring, og havet og horisonten virker afstressende.
  • Brug stængerne
    • Kom godt i gang med at gå. Gang er en effektiv motionsform lige som løb, men langt mere skånsom, og derfor god hvis du er utrænet. Du får samtidig frisk luft og naturoplevelser.
    • Det er let at kombinere en gåtur med socialt samvær. En fast gå-aftale kan gøre det lettere at komme afsted.
    • Interval-gang giver dig maksimalt udbytte af dine gåture. Hent en app, som guider din gå-træning. Intervalgang giver effektiv forbrænding, og forbedrer din kondition.
    • Interval-gang er nem at kombinere med andre transportformer. Parker f.eks. lidt væk eller stå af bussen et stop før, og gå resten af vejen.
    • Intervalgang er en god motionsform, når du er på farten eller på ferie, da du ikke behøver udstyr.
    • Stavgang, også kaldet Nordic Walking, giver mindre belastning på hofter, knæ og ankler end almindelig gang, og stavene hjælper dig med at holde balancen.
    • Søg på nettet efter en stavgangsinstruktør eller et hold nær dig.
  • Brug teknologien
    • Teknologien kan være en god ydre motivation til at sætte skub i nye vaner. Eksempelvis rummer de fleste telefoner en skridttæller, som kan være en hjælp til at nå de 10.000 skridt om dagen.
    • Der findes en app til alt. Uanset om du er nybegynder, og ønsker at træne dig op til at løbe en 5-kilomenter, eller om du bliver motiveret af at kombinere dit løb med velgørenhed, findes der en app til formålet. Find eksempelvis apps til intervalgang, en digital træningsmakker, en træningsdagbog eller en oversigt over udendørs træningspavillioner.
    • Musik kan være en hjælp til at holde energien oppe.
    • Længere cykelture kan udnyttes til at høre en podcast eller en god lydbog.
    • På digitale kort kan du finde afmærkede stier til løbe- og vandreture i naturen, og du kan  teste din kondition på et Sundhedsspor.
    • Er du til konkurrence, kan du dele dine aktiviteter og dyste med dine venner online på forskellige sociale platforme.