Søvn

Søvn af god kvalitet og i den rette længde gør os mere modstandsdygtige over for dagligdagens udfordringer. God søvn giver større overskud, og betyder, at vi laver færre fejl.

10 gode råd til din nattesøvn

  1. Vær fysisk aktiv - ikke for tæt på sengetid.
  2. Sov nok – gerne 7-8 timer.
  3. Sov regelmæssigt - hold faste sengetider.
  4. Gør soveværelset til bekymringsfri zone.
  5. Undgå tablets og telefoner før sengetid.
  6. Indfør afslappende ritualer.
  7. Spis og drik ikke før sengetid.
  8. Hold soveværelset mørkt og køligt.
  9. Reducer dit stressniveau.
  10. Undgå koffeinholdige drikke og alkohol før sengetid.

Kilde: Vidensrad for Forebyggelse, 2015

Søvn og stress er uløseligt forbundet

En tilstand af stress påvirker dig, så du kan have svært ved at falde i søvn. Samtidig er en god nattesøvn afgørende for at modstå stress.

Hvis du sover dårligt, skal du tage fat på at bringe dit stressnivesu ned, og er du stresset, skal du være meget opmærksom på at prioritere din søvn.

5 gode råd til mental sundhed

Sover du som en drøm - eller er en god nattesøvn kun noget, du drømmer om?

For lidt og dårlig søvn kan være en glidebane mod stress og andre alvorlige lidelser. Har du eksempelvis vedvarende dårlig søvn, er søvnig om dagen, eller mener, der er noget galt med din nattesøvn, kan det være en god idé at tale med din læge om det.

Værn om dit overskud

Når du sover og slapper af, giver du kroppen mulighed for at restituere. Får du ikke tilstrækkelig hvile, akkumuleres et underskud, som øger din risiko for at udvikle stress.

Stress er en belastningstilstand, som tærer på dit fysiske og mentale overskud. Står det på gennem længere tid, kan det være skadeligt for dit helbred.

I en tilstand af stress vil vi ofte forsøge at vinde tid ved at springe pauser og måltider over, og dermed risikerer vi at brænde vores lys i begge ender. Husk derfor at prioritere din søvn, og tage dig tid til at lade op.